3 de dezembro de 2011

Google negocia lançar serviço para competir com a Amazon

(Reuters) - O Google está considerando lançar um serviço para ajudar os consumidores a fazer compras online com entrega de um dia, na tentativa de frear a perda de tráfego de internautas para o site da Amazon.com, publicou o Wall Street Journal.

O Google está negociando com grandes varejistas e companhias de logística, entre eles Macy's, Gap e OfficeMax, disse o jornal, citando fontes familiarizadas com o assunto.

O Google não comentou o assunto e a Amazon não retornou ligações. Uma porta-voz da Gap não quis se pronunciar, e os representantes de Macy's e OfficeMax não estavam disponíveis imediatamente para falar.

Cerca de 40 por cento da receita do Google vêm de fontes de varejo, de acordo o presidente-executivo da companhia de comércio eletrônico ChannelAdvisor, Scot Wingo.

O serviço Amazon Prime -que oferece envio gratuito de produtos em dois dias nos Estados Unidos por 79 dólares por ano- tem feito tanto sucesso nos últimos anos que começou a ameaçar a receita do Google vinda do varejo, disse Wingo.

"Quando um consumidor se junta à Amazon Prime, as buscas dele por produtos no Google caem abruptamente", disse Wingo, que possui ações do Google e da Amazon.

"Como usuário Prime, eu somente busco por produtos no Google ou em outros canais se não puder encontrá-los na Amazon", acrescentou. "A Amazon tem o melhor mecanismo de busca por produtos do mundo. Isso é 40 por cento da Internet que o Google não pode bancar perder."

O plano do Google para pouco antes da venda direta aos consumidores, publicou o jornal, citando uma fonte próxima do assunto. Em vez disso, o Google quer trabalhar com os sites dos varejistas, combinando um recurso existente de busca que direciona os compradores a esses sites com um novo serviço de entrega que a empresa pretende criar e supervisionar, segundo o jornal.

Esse novo recurso é projetado para determinar se uma loja física próxima do consumidor tem o produto que ele quer em estoque. Com isso, o Google poderia então oferecer ao consumidor uma opção para receber a encomenda num prazo de um dia ou dois, mediante o pagamento de uma taxa, afirma o jornal.

O Google planeja testar o serviço na região da baía de São Francisco. A iniciativa pode envolver também a UPS, segundo o diário.
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(Reuters) - Google Inc is pondering an Internet service to help consumers shop online and take advantage of same-day delivery, hoping to stanch the loss of Web traffic to Amazon.com Inc, the Wall Street Journal reported on Thursday.
The Internet search leader is in talks with major retailers and shippers, including Macy's, Gap Inc and OfficeMax, to set up the service, the newspaper cited people familiar with the matter as saying.

Google declined to comment and Amazon did not return calls for comment. A Gap spokeswoman declined to comment, while Macy's and OfficeMax were not available for comment.

Google may be casting a wary eye on the popularity of Amazon.com's Prime service -- which offers free two-day shipping for $79 a year in the U.S. -- fearing it will entice away the Web traffic it depends on from its own sites.

About 40 percent of Google's revenue comes from retail sources, according to Scot Wingo, chief executive of e-commerce company ChannelAdvisor.

Amazon Prime has been such a big success in recent years that it has begun to threaten this big chunk of Google's revenue, Wingo explained.

"Once a consumer joins Amazon Prime, their searches for products at Google have to decrease precipitously," Wingo wrote in a blog on Thursday. He owns Google and Amazon shares.

"As a Prime user, I only look for products on Google and other channels if I can't find it on Amazon," Wingo added. "Amazon has created a lock-in and they have the world's best product search engine. That's 40 percent of the Internet that Google really can't afford to lose serious share on."

Google's plan under consideration stops short of selling directly to consumers, the Journal cited a person familiar with the matter as saying.

Google will instead work with retailers' websites, combining an existing product-search feature that directs shoppers to those sites, with a new shipping service that it intends to create and oversee, the Journal reported.

That new feature is designed to determine if a nearby physical store has a desired product in stock. Google could then offer the consumer an option to receive their goods within a day or two, for a fee, the newspaper said.

Google plans a test trial in the San Francisco Bay area for the new initiative, which could also involve United Parcel Service Inc, the Journal added.

Google still dominates when shoppers are searching for products to buy on the Internet. Handling the next steps, such as purchasing and getting items delivered, makes sense, said Eric Best, chief executive of e-commerce firm Mercent.

However, Amazon owns inventory and runs a massive chain of warehouses, so it tightly controls the process of taking orders and delivering goods.

Google would instead rely on third-party logistics companies to handle these fulfillment steps, Best said.

"Ensuring third-party partners perform to high service levels will be the biggest execution risk," Best added. "Consumers will need to have a similar experience to what they already get with Amazon."

(Editing by Phil Berlowitz)